【英語多読実践】楽しく英語に親しむ今日の1冊~電子絵本「The Play Park」の読書ポイント
ブログで記録をつけるのさぼってしまいましたが
毎日英語多読続行しております(^^)
だんだん脳内で一所懸命和訳しなくとも内容が入ってくるようになってきた。
とにかく英語にたくさん触れる、
日常会話に使われる簡単な英語をとにかく浴びまくる。
+
文法で英語の構造をパズル的に理解
といくつかの英語学習法をミックスで試している私です。
今日の1冊は英語絵本(レベル4)の
「The Play Park」です。
Free eBook library | Oxford Owl from Oxford University Pressより
英語多読ではお世話になっている
オックスフォードの児童電子書籍図書館で読める1冊です。
簡単な登録だけで無料で英語の絵本や児童書を読めるのでおすすめ。
さすが教育機関なだけあって
絵本をどう教育に活かすかも考えられているので
絵本本編以外の部分も漏らさず読みましょう!
Before reading
まずは本を読む前に
最大限この1冊を楽しむために!
たくさんの学びを得るために、
こちらを読んでおきましょう。
◆Talk about the book
- Talk about the title of the book and the information on the back cover.
- What does your child know about the characters in this story?
- Has your child been to play park? What kind of things might happen their?
子供と子供がいるご両親用に用意されている図書館なので
your child の部分は子供の頃の自分や英語を子供に戻って学ぶ自分に
当てはめて考えてみましょう!
※私はそうしとるよ
◆Practise Phonics
Your child should be able to read most of the words in this book by saying the letter
sounds then blending them together , e.g. p-ar-k become 'park'.
Ask your child practise their phonic skills by reading these words.
↓
went , steps , stuck , along , tower
発音・英語の音を学ぶ「フォニックス」はとっても重要です。
電子絵本ではここを丁寧に教えてくれるのでしっかり
ものにしていきましょう!
●Common exception words
Common exception words ( sometimes called Tricky words) have letters whitch do not
sound as your child might expect, e.g. the letters 'ai' in 'said' do not make the [ai]
sound as in 'rain'.
Encourage your child to read these words by saying and blending the letter sounds
as much as they can, then help them with the tricky part if needed.
said , come
●Challenge words
These words may be tricky for your child to read using their phonic skills but
they are important for the meaning of the book.
Encourage your child to read these words by saying and blending the letter sounds
as much as they can,then help them with the tricky part, or simply read the word them.
play , made , bridge , pencil , sponge
Duriwng Reading
Encourage your child to read at their own pace,
pointing under each word if it helps.
If your child get stuck on a word,prompt them to say the letter sounds then blend them
together to make the word , e.g. s-t-u-ck become 'stuck'.
If your child is still struggling with the word,read the word to them.
This is perfectly OK and allows them to move an quickly with the story.
オーディオ再生で聴きながら
自分も声に出して読むようにしています。
その方が効果が倍増する気がして(^^;)
After Reading
Talk with your child about the book.
Here are some questions you could ask;
- Which part of the play park was your favorite? Which part would you like to play on?
- What did you think was funny about this story?
- How did the book make you feel?
Encourage your child to read the story again.
This will build their reading confidence and reading fluency.
Other things to do
Keep talking about this book.
Can you make a micro play park with your child?
You could use empty plastic bottles,kitchenrolls and empty youghrut pots.
これは・・・なかなか童心にかえらないとできないかも(^^;)
でも最近読んでいるこちらの本では
こういった工作がアイディアを形にするらしいです。
とにかく絵本を楽しんで読めばOK
なんだかんだポイントたくさんありますが
絵からの情報をしっかりキャッチして
言葉とつなげていけば楽しめます。
流し読みよりも
しっかり絵を覗きこんでから
オーディオ再生で音読がおすすめっす。
だんだん絵本の登場キャラにも馴染みができてきて
面白さもアップしてきております。