【英語多読 実践記】今日の1冊「What's the Weather like Today?」~天気・天候の関連英語
今日の1冊は写真もいっぱいだぜ~♪
お天気に関する英語はおさえておきたいしね。
では英語独学独女の英語多読~初級編いくで!
いつものように
こちらで紹介したオックスフォードの児童書図書館を利用(^^;)
Free eBook library | Oxford Owl from Oxford University Pressより
オックスフォードの絵本レベル3の超優しい絵本です。
写真やイラストからの情報も多めっすよ。
この本は読みながら「考え、声に出し、対話する」ための本のようです。
この1冊の本から多くを学ぶためのコツが書かれていたので紹介っす。
Befoer Reading
絵本に限らず、本というのは表紙からもうストーリーは
はじまっているのだ。
表紙のイラストやタイトル文字から
どんな内容が待っているのか想像しよう!
そんな本を楽しむヒントになることがこの本のはじめに書いてあるよ。
↓
◆Talk about the book!
- Talk about the title of the book and the information on the book cover.
- Look at page 2 and 3 . Can your child identify the different types of weather?
- Ask your child what he or she likes to do on a sunny day, a rainy day , a windy day ,etc......
読む前から天気について話したり
イメージしたりすることで
本の楽しさが倍増するのね。
音読機能を使って正しい発音を学ぼう!
なんてったって
オックスフォードの電子絵本は音読機能ありますからね!
これを利用しない手はない。
絵本の最初にも発音練習に活用しよう!って書いてあるモノ。
◆Practise Phonics
Your child should be able to read
most of the word in this book
by saying the letter sounds
then blending them together.
e.g. s-or-t became [sort].
Ask your child to practise
their phonic skills by reading these words:
sort see webs wind best rain
絵本を読む中でこれらの単語の発音意識してみて!
音読でもよく音に注意して聞き取って。
◆Common exception words
Common exception words
(sometimes called Tricky Words) have letter
whitch do not sounds as your child might expect.
e.g. the letters [ou] in [you] make the lool sound as in [too].
Encourage your child to read these words by saying
and blending the letter sounds as mach as they can
then help them with the tricky part if needed.
you we
◆Challenge Words
These words may be tricky for your child to read
using their phonic skills but
they are important for the meaning of the book.
Encourage your child to read these words by
saying and blending the letter sound
as much as they can, then help them
with the tricky part or simply read the word to them.
cloudy windy puddles snow weather
◆During Reading
Encourage your child to read at their own pace,
pointing under each word if in helps.
If your child gets stuck on a word,
prompt them to say the letter sounds then
blend them together to make word.
e.g. w-e-b-s becomes [webs].
If your child is still struggling with the word,
read the word to them.
this is perfectly OK and allows them
to move on quickly with the book.
英語ではしっかり「音」を学ぶこと大事なんですね。
めっちゃ発音教育熱心やで!
本を読みながら「自分だったら」を考えよう
What do you do when it is sunny?
What do you do when it is rainy?
What do you do when it is snowy?
と、ページをめくるごとに変わる天気にあわせて
自分の答も考えよう(^^)
After Reading
Talk with your child about the book.
Here are some questions you could ask:
- What kind of weather do you like best? Why?
- What can you do to have fan even when it is rainy?
Encourage your child to read the book again.
This will build their reading confidence and reading fluency.
まだまだ提案は続くのだ!
本の楽しみ方の参考になるよ。
◆Other things to do
Keep talking about this book.
Sing some weather rhymes together,
such as 'Incy Wincy Spider' or
'It's raining , it's pouring'.
英語は通常の会話でもリズムが大事だから
歌ってのはいいかもね。
1冊の絵本にもページを開くと世界が広がる
オックスフォードの絵本の素敵なところは
こうして絵本を楽しむためのアドバイスが随所にあるんだよ(^^)
簡単な英語だからって
「さらっと」終わりにしないで
楽しみ方広げてみてね~。
私はすっかり英語の絵本好きっす。